close
چت روم

هیچکس_نقد و برسی بجنگ مثل


موضوعات موضوعات

فول تکست

بیت

فری استایل ها


آرشيو آرشيو

1395

1391

1390


جستجوگر پيشرفته سايت





هیچکس_نقد و برسی بجنگ مثل


 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی جدیدی از گروه قلم در خدمت شما دوستداران رپ فارسی هستیم ، اولین کار این گروه اختصاص داره به نقد و بررسی حرفه ای آهنگ بجنگ مثل که اولین ترکهیچکس بعد از ۱۰ ماه سکوت بوده و سعی شده این نقد همه استاندارد های نقد های قبلی رو داشته باشه ، جا داره از تمامی اعضای این گروه برای تنظیم این نقد و همچنین جمعی از اعضای گروه ذره بین که به دلایلی دیگر فعالیت نمیکنند و در این نقد ما رو یاری کردند و دوستان دیگری که در جمع آوری این نقد همکاری داشتند تشکر ویژه ای داشته باشیم ، این نقد شامل بخش های مختلفی از جمله مقدمه ای پیرامون پدر رپ فارس ، بررسی اجزای آهنگ و سبک شناسی ، بررسی آهنگ از لحاظ متن و مفهوم و و همچنین شامل نمودار مقایسه و جدول امتیاز دهی است ، در این نقد بخشی با عنوان بررسی آهنگسازی در نظر گرفته شده که به صورت تخصصی و حرفه ای نقاط ضعف و قدرت این کار رو با تفهیم نوع آهنگسازی و ارائه تاریخچه آن به خواننده القا میکند.

.:: مقدمه ::.

سروش لشکری ملقب به هیچکس از معدود رپرهایی است که از همون دوران اول رپ در ایران ، سال های ۷۸ و ۷۹ ابتدا با نام نامبر وان شروع به رپ خوندن کرد . در آن زمان تعداد بسیار کمی رپر وجود داشت که معمولا کارهایشان مورد استقبال مردم قرار نمیگرفت تا کم کم عده ای از آنها (شایان ، هژیر و …) دیگر کاری ندادن و در عوض رپرهایی خوبی به جای آنها بر روی چرخه آمدند ولی سروش هیچکس از همان اولِ رپ بود و هنوزم هست و عده ای میگویند چون او رپ را همیشه دنبال کرده و پرورشش داده لایق لقب پدر رپ فارس است . هیچکس گروهی به نام صامت بنا نهاد و رپرهای پر استعدادی نظیر (قاف ، پیشرو ، ساتراپ و…) به جامعه رپ فارسی معرفی کرد . او در دوران هنری خود ترک هایی با موضوع های فوق العاده (گنگ،خیابونی،اجتماعی،سیا..سی و…) منتشر کرد و در کارنامه هنری او ۳ آلبوم رسمی که جزو بهترین آلبوم های رپ فارسی هستند وجود دارد که در این آلبوم ها شاهد هنرنمایی جوانی به نام “مهدیار آقاجانی” به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده بودیم که برای اولین بار شاهد استفاده از سبک های موسیقی سنتی و ایرانی در آهنگسازی رپ فارسی بودیم . در ادامه در مورد آهنگ جدید هیچکس که در تاریخ ۱۵ بهمن سال ۱۳۹۰ منتشر شد بحث میکنیم .

۱۵ دی ماه ! روزی که پدر رپ فارس برای پخش آهنگ جدیدش معین کرده بود . پس از پخش تیزر آهنگ همه منتظر بودند بشنوند هیچکس بعد از ۱۰ ماه قرار است با چه آهنگی دوباره روی صحنه ی رپ فارسی حاضر شود .

بجنگ مثل… عنوان این آهنگ است . بجنگ مثل… نگاهی بر انواع جنگیدن ! امید به آینده و تحمل مشکلات و سختی های زندگی از جنگیدن های امروزی تا جنگ دیروز پشت خاکریز ها دارد .

استایل سروش نسبت به آهنگ های قبل از ” یه مشت سرباز ” کاملا فرق کرده و تو این یکی دو سال کاراشو با استایل جدید و تکست های غنی تر از لحاظ معنایی شنیدید .

در تکست چیدمان قافیه واقعا جدید و نو بوده ، خیلی ها بعد از آهنگ میگفتن این کار قافیه نداره ! اما اینطور نیست و این کار قافیه های کلاسیکی که آهنگای قدیمی داشت رو نداره و چیدمان قافیه ها تو ابیات شعر کاملا متفاوته

موسیقی قوائد و نشانه و مقررات خودش رو داره اما قوانین برای زیره پا گذاشتن اصل سابق نوشته شدند

حالا سروش تو این کار قائده قافیه بازی ها رو زیره پا گذاشته و با همین قافیه های دوبل باعث قدرت تو تکست نویسی شده و این هم یعنی زیره پا گذاشتن قوائد

.:: پیش در آمدی بر نقد آهنگ ::.
بعد ازآلبوم انجام وظیفه که آلبوم گروهی اَبَر رکورد (کمپانی جدید هیچکس) بود ، هیچکس هیچ آهنگی از خود به مدت ۱۰ ماه پخش نکرد . همه ی شنونده ها منتظر پدر رپ فارس بودند تابالاخره ۱ هفته قبل از آهنگ تیزری از هیچکس پخش شد که نشان میداد آهنگ جدید او در ۱۰ بهمن ۹۰ با آهنگسازی مهدیار پخش میشود . این آهنگ را میشه به عنوان یک آهنگ زیبا نام برد آهنگی که نامش بجنگ مثل… است ولی معنا و مفهوم جنگ را به طور کلی در آهنگ نمادین کرده . سروش از کلمه جنگ بیان های زیبایی دارد که میگوید جنگیدن فقط به معنی جبهه رفتن نیست . زندگی یک جنگ است !

.:: اجزای آهنگ و سبک شناسی ::.

آهنگ دارای اینترو ، کروس ، ۳ ورس و اوترو میباشد و موضوع آن در حیطه ی سبک اجتماعی گنجانده می شود و در ۴:۰۱ ثانیه رکورد شده است .

اینترو :

بجنگ مثل بجنگ مثل

ورس (۱) :

هنرمندی که گرسنس ، نداره // صبح و شب خرابه

یه پاش دادگاس چون گفت از جوامع // گفت پر از نهاله

دور و ور // محاله نزنم حرف حق رو بلند

قراره بکنن هلاکش // پشت سر پل رو کرد خرابش

جلوش هم طنابه // یه صدایی می‌گه برو جنگ حلاله

نه حلال نیس ، واجبه حتی // بجنگ مثل یه زن بیوه که داره به چند تا

بچه یاد میده تکی‌ ، که چطور باشن قوی // میگه هر کی‌ پرسید کو ولیت ؟ بگین باباس مریض

بچه‌ها بپرسن میشه بابا رو دید چی‌ بگه ؟ // میره جلو آینه واسه خودش سیبیل میکشه

بجنگ مثل آب جاری تو راهت شک نکنی // می‌شه صخره رو هم سوراخ کرد

.:: بررسی ورس (۱) از لحاظ اجرا ::.

پس از ۳٫۹ ثانیه ملودی ، اینترو و مقدمه ی آهنگ شنیده میشود . ” بجنگ مثل بجنگ مثل… ” ، پیش درآمدی بسیار کوتاه و در عین حال بسیار مفید ، چرا که به شنونده القا می کند منتظر شنیدن مثال باشد و اگر اینترو روی کار نبود به نوعی شروع آهنگ با گنگی و نامفهومی همراه میشد .

در کل این ورس بیشتر به آرامی اجرا میشود که در هیپ هاپ نوین به این سبک فلو (Slow HipHop) میگوند که در کمتر کارهای رپ فارس شاهد بیان اینگونه بوده ایم . اما موضع خواننده در حین خواندن عوض

می شود . به این صورت که یک مصرع را به حالت خبری و دیگری را به حالت بیانی ساده ادا میکند .

یک نکته جالب توجه در نحوه اجرا این است که خواننده در پنج بیت آغازین قافیه ها را به نحوی متفاوت نسبت به دیگر کلمات ادا میکند . به این صورت که کلمات کشیده تر و با تن صدای کمی بیشتر و بلندتر ادا میشوند .

چهار بیت پایانی نیز وضعیت متفاوتی نسبت به پنج بیت آغازین از لحاظ اجرا دارد ، به گونه ای که نشان میدهد هیچکس قصد دارد در یک ورس هم مفهومی صحبت کند هم قافیه بازی را رعایت کند . در بیت ششم پس از شنیدن صدایی مانند (سنج) که مهدیار در بیت گنجانده است ریتم و صداها به جز صدای پس زمینه برداشته می شود اما خواننده به اجرای خود ادامه میدهد . از این لحاظ این قسمت از آهنگ در کل ورس اول وضعیتی متفاوت پیدا کرده است که موجب جذابیت در اجرا شده است .

نه حلال نیس واجبه حتی // بجنگ مثل یه زن بیوه که داره به چندتا

¯¯¯¯¯¯¯ ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

__ : نشانه صدای سنج و مدت زمان حضور روی بیت

¨¨¨ : نشانه بازگشت صداها و ریتم روی بیت

در دو بیت پایانی کاملا نحوه اجرا متفاوت میشود و صدای خواننده از سرعت و تحکم بیانی می افتد و شنونده میفهمد که به پایان ورس نزدیک تر میشود که واقعا صحنه جالبی در آهنگ ایجاد میشود . نکته قابل اشاره در اجرای بیت آخر این است که در پایان مصرع اول نحوه بیان عوض میشود و به صورت شرطی بیان میشوند . در حالی که میشد در اجرا تغییری اعمال نمیکرد ، این تغییر لحن موجب جذابیت و بهتر القا کردن حس آهنگ به شنونده شده است .

“تو راهت نکنی شک”

ورس (۲) :

بجنگ مثل

کسی‌ که سالهاست زیر ظلم ، بوده زیر پتک // کوفته میگه شکر ، خوبه میشه برد

تو دل‌ میده فحش حدود ۲۹ روز ماه رو // چون که دیده جرم

رفیقاش دربندن و فامیلاشون بال میزنن اینجوری // خودش داره رسالت رو میره برسه به پیروزی

مثل بیماری که نهایت درد رو داره // ولی‌ مهارت داره لبخند بزنه وقت عیادت

اون میدونه نباید برید // امیدواره داروهاش بشن مفید واقع

سرطانیه

ولی‌ ببینیش انگار یه سرماخوردگی جزئی داره // اون نشون میده میشه روی تخت جنگید

به این ترتیب میشه گفت یه پهلوونه // تازه اونم تختی

هه

.:: بررسی ورس (۲) از لحاظ اجرا ::.

ورس دو یه جورایی به کروس کار وصله و کروس با کلمه (بجنگ مثل…) پایان میابد و ورس ۲ با کلمه ی (بجنگ مثل…) آغاز میشود . در اجرای بیت اول خواننده بین هر مصرع و پایان هر مصرع مکثی کوتاه میکند تا از ریتم جلو نیافتد . این مکث کردن موجب زیبایی در اجرا شده و یکی از نکات مثبت در اجرا محسوب میشود .

هم چنین پس از اجرای بیت اول به صورت مکث دار بیت دوم به زیبایی و بدون هیچ مکث و توقفی به سرعت اجرا میشود که ابتدای ورس دوم را برای شنونده جذاب کرده است .

پس از بیت دوم مشکلی که در اجرای خواننده دیده می شود این است که به نوعی خیلی شل و افتاده میخواند و به صورت موازی در بیت هم این مسئله دیده میشود که صداها از جدیت و تحکم در می آیند و صدای کشیده و روان تر شنیده میشود که البته این موضوع را نمی توان یک نقص در نظر گرفت اما اگر صداهای بیت و استایل خواننده مثل دو بیت ابتدای این ورس بود هم جذابیت بیشتری داشت هم شنونده بیشتر مجذوب شنیدن آهنگ میشد . البته در مصراع اول بیت چهارم شاهد اوج گیری صدای خواننده و هم چنین بیت هستیم اما در مصراع بعد به سرعت این تغییر از بین میرود و نحوه خواندن و بیت آرام میشود .

در قسمت اجرای کلمه ” سرطانیه ” بیت این فرصت را به خواننده میدهد تا مثل قسمت

مثل بیماری که نهایت درد رو داره ” ، اوج گیری کند که این اتفاق در بیت انجام میشود اما اجرای سروش اوج گیرانه نیست و این اتفاق در آهنگ رخ نمیدهد .

در بیت پایانی نیز شاهد نوعی مکث در آهنگ هستیم که در انتهای اجرای مصرع اول اتفاق می افتد و تا آمدن کروس روی کار ادامه می یابد . مصرع پایانی ” تازه اونم تختی ” بدون حضور بیت و صدا اجرا میشود که شاید دلیل این کار تاکید بیشتر بر این قسمت و جلب توجه بیشتر برای رساندن مفهوم و القای حس به شنونده باشد .

ورس (۳) :

کسی که نابغه اس ولی کلاس درس // داره میخوره بمب به جای زنگ

میره کنار مرز میگیره کلاش به دست // به نام حق حاضره بپاشه مغز ، یه پاش شه قطع

تا اینکه واسه‌ این و اون بسازه قصر // یه سال بعد

امیدواره همه باشن کنار هم تو لباس جشن // میشینه میزنه به خاکش لب

تو مشتش داره میده فشار یه عکس // که پشتش نوشته به یادتم پدری که واسه شوکولات پول نداره // ولی در عوض تو راه کول میکنه کوچولو رو تو بارون

هنوز رو پاست اون // اون‌ قدر سفت و سخته باس فامیلیش رو میذاشتن فولادپور تو هم ، سرت رو بگیر بالا کت رو واز کن ، بهتره حالا

.:: بررسی ورس (۳) از لحاظ اجرا ::.

در ورس ۳ هم شاهده وصل شدن کروس به بیت هستیم اما در ظاهر آهنگ !! تکست به هم متصل نیست و به محض اینکه بجنگ مثل… کروس پایان میابد سروش شروع به مثال زدن میکند و کلمه ی بجنگ مثل بار دیگر تکرار نمیشود . با توجه به اجرای ورس پایانی می توان این نتیجه را گرفت که در هر سه ورس شاهد نوعی الگوریتم تکرار شونده خاص در اجرا هستیم . به این ترتیب که در ابیات آغازین استایل و بیت محکم و جدی هستند و خواننده در بین کلمات مکث میکند . سپس به یک باره در یک مصرع کار اوج میگیرد و خواننده و بیت سریع تر عمل میکنند . سپس سرعت بیت و صداها به شدت افت میکنند و استایل خواننده آرام تر میشود و به جز یک مصرع بقیه کار به این صورت تا پایان اجرای ورس ادامه می یابد و بیت پایانی نیز با حالت تاکیدی و خاصی اجرا میشود که بیت نیز همچون نحوه اجرا دستخوش تغییراتی میشود .

ورس سوم نسبت به دو ورس قبلی از لحاظ اجرا قوی تر و جذاب تر است . بیت اول و مصراع اول بیت دوم طبق الگوریتم کلی کار به صورت مکث دار و با جدیت خوانده میشوند و اوج زیبایی ورس را در مصرع دوم بیت دوم شاهد هستیم که از نقاط قوت آهنگ محسوب میشود و قافیه ها به زیبایی اجرا میشوند .

ادامه کار به صورت معمولی اجرا میشود تا در این مصرع : “‌میشینه میزنه به خاکش لب ” شاهد اوج گیری خواننده هستیم و از بیت بعدی کار روی حالت آرام میرود و در پایان نیز همان حالت خاص



برچسب ها : نقد و بررسی اهنگ بجنگ مثله نقد و بررسی هیچکس هیچکس بجنگ مثله
ارسال شده در : چهارشنبه 19 بهمن 1390 - توسط : saeedsamet
بازديد : 797 بار نظر دهيد! [ ]


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

پيوند ها پيوند ها'

تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک

  • بازی دخترانه

    خرید فیلتر شکن

    سرور مجازی آمریکا

    انجام پایان نامه کارشناسی

    فروش گیفت کارت گوگل پلی

    بهترین سایت مد و زیبایی

    پرورش بلدرچین

    رمضان سال 95

    اخبار فوتبال

    جی پی اس گارمین

    چاپ کاتالوگ و بروشور

    خرید جم کلش رویال

    دانلود آهنگ جدید


  • پنل کاربری پنل کاربری












    بک لينک بک لينک
    خرید گیفت کارت ارزان اسپاتیفای استیم
    خرید آنلاین گیفت کارت گوگل پلی با گیفتی دات کام
    خاک پوششی
    تور ارزان کیش لحظه آخری
    هتل های 5 ستاره کیش
    تور کیش از مشهد لحظه آخری
    تور کیش نوروز 95
    دیدنی های جزیره کیش
    بلیط کیش ارزان قیمت
    بلیط پرواز کیش
    خرید گیفت کارت آیتونز و گوگل پلی
    بزرگترین مرکز خرید و فروش گیفت کارت
    تور ارزان کیش نوروز 95